FRISK PUST OG HVITERE TENNER


Kombinasjonen av frisk pust og et strålende smil er uslåelig! Og slik får du det til.

Tanntråd, tannpuss og munnskyll

Alt starter med et godt daglig stell av munn og tenner. Grunnlaget for en god tannhelse og munnhygiene legger du med disse tre trinnene - morgen og kveld: Tanntråd, tannpuss og munnskyll.

1. Start med tanntråd før tannpussen.

Tanntråd er viktig for å rengjøre mellom tennene og i tannkjøttlommene, hvor tannbørsten ikke kommer til. Her kan det samles bakterier som kan gi dårlig ånde. Rens før du pusser tennene, så fester fluoren i tannkremen seg bedre på tennene og du får fjernet matrester som dras frem med tanntråden.

Det finnes ulike typer tanntråd, også for tenner som står svært tett. Tips! Bruk tannstikkere etter måltidene i løpet av dagen for å rense opp og gi tannkjøttet en massasje.

2. Puss tennene med fluortannkrem.

Tannpuss er viktig for god tannhelse. Tannkrem som inneholder fluor gjør at tannemaljen kan stå bedre imot syreangrep. Kariesangrep kan stanses før det blir hull i tennene, og har det blitt små hull, kan disse repareres.

Forresten! Mange er skeptiske til fluor og tror at det er giftig for dem. Men skal du bli forgiftet av tannkremer som er tillatt for salg i Norge og EU, må du faktisk spise 6,5 tuber tannkrem på én gang.

3. Avslutt med munnskyll for å rense munnen for bakterier.

Ikke skyll munnen med vann etter tannpuss. Da skyller du bort fluoren fra tannkremen som skal motvirke hull i tennene. Bruk heller munnskyll.
Munnskyllet skal ikke erstatte tannpussen, men er et supplement. Velg munnskyll med fluor. SB12 har fire ulike munnskyll med fluor som alle motvirker dårlig ånde. Ønsker du et hvitere smil i tillegg, kan du bruke SB12 White - det nyeste munnskyllet i SB12 serien som gir whitening effekt etter to uker. SB12 produktene selges kun hos apotek.

Misfarging kan forebygges

Uansett hva du gjør, vil tennene bli mørkere med årene. Skader på emalje, enkelte medisiner og tannsykdommer kan også gjøre tennene misfarget.

Det er ikke alt som er lett å gjøre noe med, men i tillegg til den daglige munn- og tannpleien, er det en del tiltak som er enkle å iverksette for å beholde smilet så hvitt som mulig.   

Matvarer og drikker som setter flekker på klær, vil også sette flekker på tennene. Kaffe og te, brus, juice og rødvin kan sette flekker, også bær kan misfarge tennene.

Nå trenger du selvfølgelig ikke å slutte å drikke kaffe eller spise bær for å unngå misfarging av tennene, men skyll gjerne munnen med vann etter kaffekoppen eller bærspisingen.

Juice og brus kan med fordel drikkes med sugerør for å unngå kontakt med tennene.

Husk at både røyking og snusing lett setter farge på tennene dine.

Øk spyttproduksjonen!

En tørr munn med dårlig produksjon av spytt, kan lettere gi deg dårlig ånde. I tillegg blir tennene raskere misfarget av hva du spiser og drikker.

Noen matvarer øker spyttproduksjonen, for eksempel rå og harde grønnsaker som gulrot og kålrot samt harde fruktsorter.

Sukkerfri tyggegummi kan også brukes for å øke spyttproduksjonen.

På apoteket finner du nyheten SB12 Boost Eucalyptus White. Denne sukkerfrie tyggegummien motvirker dårlig ånde med sink og gir hvitere tenner. Tyggegummien inneholder også styrkende fluor og xylitol som forhindrer plakk. SB12 Boost er et supplement til SB12 munnskyll og kan brukes gjennom dagen. 

Finn ut mer om SB12 på ditt nærmeste apotek. 


Opplev SB12 produktserien; Munnskyll, tyggis og spray

Referanser:

1 www.tannpleier.no
2 www.tannpleier.no
3 www.tannpleier.no

https://forskning.no/

1 https://www.apotek1.no
2 https://www.apotek1.no

http://www.tannlegetidende.no

https://videnskab.dk 

http://www.helsebiblioteket.no

https://www.helsenett.no

 

 

16 Mystikos C., Yoshino T., Ramberg P., and Birkhed D. Effect of post-brushing mouthrinse solutions on salivary fluoride retention. Swed. Dent. J. (2011) 35: 17-24.

17 Duckworth R. ,Maguire A., Omid N. , et al. Effect of rinsing with mouthwashes after brushing with fluoridated toothpaste on salivary fluoride concentration. Caries Res (2009) 43: 391-6.