• MUNNHYGIENE

MUNNHYGIENE ER NØKKELEN TIL FRISK PUST


Det er et velkjent faktum at det er nødvendig å pusse tennene for å unngå hull. Men visste du at ordentlig munnhygiene også er nøkkelen til frisk pust? I motsetning til hva mange tror, kommer dårlig ånde vanligvis fra munnhulen, ikke magen. Lukten stammer fra bakterier som sprer seg på gamle matrester og proteiner mellom tennene, bakerst på tungen og i tannkjøttlommene. Etter hvert som maten brytes ned, produserer bakteriene såkalte flyktige svovelforbindelser som pustes ut og oppfattes som dårlig ånde. Derfor bør regelmessig pussing av tennene, bruk av tanntråd og skylling med et munnskyll alle være del av din munnhygienerutine for en frisk pust og sunne tenner.

Instruksjoner for munnhygiene: Selvpleie for en frisk pust og sunne tenner

Frisk pust begynner med å pusse tennene minst to ganger om dagen. Velg en tannbørste med myk bust og en tannkrem med fluor. Etter hver tannpuss, eller minst én gang om dagen, rengjør mellom tennene med tanntråd, en tannpirker eller en liten interdentalbørste for å fjerne matrester og plakk som tannbørsten ikke når. Avslutt med et munnskyll, for eksempel SB12, for en varig frisk ånde. SB12 forebygger årsakene til dårlig ånde ved å nøytralisere de flyktige svovelforbindelsene, i stedet for å bare maskere symptomene. Den er bevist å være effektiv i minst 12 timer1. I tillegg til denne daglige rutinen må du huske å gå til tannlegen/tannpleieren for kontroll og rengjøring minst én gang i året.


Sukker, syre og oral hygiene

Sukker er favorittdrivstoffet til de gassproduserende bakteriene i munnen din. Når disse bakteriene får næring fra sukker, produserer de syre som bidrar til tannråte. Sukker lar dem også reprodusere seg raskt og bygge opp plakk på tennene og tannkjøttet, noe som bidrar til dårlig ånde. Hvis du kutter ned på sukkertøy, samt sukkerholdig mat og drikke, bidrar du til å forbedre munnhygienen din og til frisk pust og sunne tenner. Bakterier som forårsaker dårlig ånde, er også glad i syreholdig mat og drikke, for eksempel sitrusfruktjuice og tomatjuice. Hvis du lider av dårlig ånde, prøv å ikke drikke mer enn én brus eller fruktjuice per dag, og bruk sugerør for å minimere tiden da syren er i kontakt med tennene dine. Vent minst én time etter at du spiser eller drikker før du pusser tennene, spesielt hvis du har konsumert noe sukker- eller syreholdig. Selv om drops og tyggegummi ofte reklameres for som en løsning for dårlig ånde, må du passe på at de ikke inneholder sukker. Dropssmaken kan maskere illeluktende ånde en stund, men sukkeret vil gjøre det verre på lang sikt. Velg i stedet sukkerfrie produkter som inneholder det naturlige søtningsmiddelet xylitol, slik som SB12 Boost, en tyggegummi som kan brukes som et supplement til å skylle med SB12.


Referanser:

1 Thrane et. al., Dental Health, Zn and CHX mouthwash is effective against VSCs responsible for halitosis for up to 12 hours, (2009) 48 (3):8-12